En ny gruppe trenere har bygget relasjoner og erfaringer på Trener 1-kurs

I midten av mars deltok trenere fra klubbene Oslofjord TK, OI, Trondheim TK, Røa IL, Son TK, OSI Triatlon og Kristiansand TK på første del av Trener 1 i Oslo.

Første steg på veien

Gjennom kurset kan man møtes og diskutere ulike caser på tvers av klubber. Relasjonsbygging, erfaringsutveksling og vurdering av ulike caser er det viktigste som skjer på denne delen av kurset. Diskusjonstemaer er knyttet til temaene som deltakerne allerede har jobbet grundig med, gjennom et knippe e-læringskurs.

Møyfrid Kløvning, trener i Trondheim triatlonklubb er en av de som deltok på kurset. Hun forteller:

- Jeg ble med på trenerkurs fordi jeg brenner for triatlon, og ønsker å kunne bidra til å utvikle idretten både for store og små uansett nivå.

I trondheimsklubben er det økt fokus på ungdom, og klubben er i gang med å planlegge flere aktiviteter for ungdommer framover. Dermed kan Møyfrid praktisere trenerkompetansen med en gang. Dette forteller hun om planene framover:

- Jeg er særlig opptatt av de litt eldre ungdommene, men også de yngste som jo er fokuset på trener 1-kurset. Kurshelgen bød på mange gode diskusjoner og nyttig erfaringsoverføring som jeg vil ta med meg videre i arbeidet med triatlon for barn og ungdom her i Trondheim gjennom Trondheim triatlonklubb samt andre steder når muligheten byr seg.

Foreløpig prøver vi å utvide og kvalitetssikre tilbudet for ungdomsgruppen her og skape kontinuitet i tilbudet for denne aldersgruppen, men jeg ønsker etterhvert også å få i gang et bedre tilbud for de yngste og har bl.a. vært mye inne på tanken om å få til en sommerleir/aktivitetshelger e.l. med triatlonaktivitet for de som ikke er gamle nok til å være med ungdomsgruppen enda.

Kursets mål og innhold

Hovedmålene i Trener 1 er å gjøre treneren i stand til å:

• Ivareta utøvernes behov i et sosialt, spennende og trygt miljø
  • Utvikle utøvernes fysiske, psykiske og sosiale egenskaper
  • Gi en innlæring av grunnleggende tekniske ferdigheter

Samlingen i Oslo inngår i en serie elementer som til sammen utgjør Trener 1. Kurset inneholder også e-læring, praksis og en ytterligere samling som må gjennomføres for å få kompetansebeviset.

Det neste Trener 1-kurset vil foregå i Bergen.

Ta kontakt med sondre.solheim@triathlon.no dersom du/din klubb er interessert i trenerkompetanse.

Møyfrid Kløvning

Møyfrid har mål om å fortsette på trenerløypa så langt som mulig, og vil melde seg på Trener 2-kurset så snart det er mulig.

En viktig del av læringen er gjennom diskusjon av caser

Nyheter fra Trondheim

Solveig i paradis

Solveig Natvig Løvseth er en av de aller ferskeste medlemmene i landslaget, etter at hun oppnådde kravtidene i fjor høst og fikk tommelen opp fra forbundets eliteutvalg. Likevel har hun allerede rukket å matche seg på alle nivåer internas …

Solveig Natvig Løvseth ny på landslaget

Solveig Natvig Løvseth (19) fra Trondheim triatlonklubb har klart kravene for landslagsuttak nå i vinter. I kravene er det en åpning for at U23-utøvere kan ta seg inn på landslaget basert på konkurranser og tester. Eliteutvalget vedtok 1 …

Rapport Trondheim triatlon NM lang

Hans Christian Tungesvik fra Asker TK og Anne Nevin fra Trondheim TK er ferske norgesmestere på langdistansetriatlon etter sterke løp i Trondheim søndag 26. juni. Tungesvik var i mål på 04.44.15 og Nevin løp inn på tiden 05.41.00.