Ren idrett

Hva kan du om antidoping?

Hvordan lære om antidoping?

Det er mange fremmede termer som går igjen når man snakker om antidoping, men alt handler om at alle skal få delta på samme vilkår, og at idretten ikke skal gå på helsa løs.

Antidopingskolen gir innføring i hvordan antidoping er organisert og hva doping gjør med deg. Neste generasjon idrettsutøvere presenterer fakta, deriblant triatlontalentet Cedrik Bakke Christophersen som forklarer hvordan en dopingkontroll gjennomføres. Ta en titt på filmene nedenfor for å lære. Antidoping Norges har i samarbeid med Parcas Media laget Antidopingskolen.

Alle utøvere og ledere på alle nivåer bør også gjennomføre e-læringen Ren Utøver slik vårt landslag, styret, administrasjonen, deltakere på treningssamlinger m.fl allerede har gjort. Dette er en grunnleggende innføring, som blant annet gir deg mulighet til å orientere deg dersom du har behov for å bruke medisiner og du er usikker på om de står på antidopinglisten. Ren Utøver er i tillegg morsom å gjennomføre.

Dersom du har spørsmål tilknyttet antidoping, ta kontakt med Antidoping Norge, post@antidoping.no | 09765

Til de som ikke er medlem i klubb

Alle skal få delta i triatlonkonkurranser på samme vilkår. Norsk triatlon skal være ren idrett, med ekte mestringsopplevelser. Antidopingregelverket gjelder for alle arrangement i regi av idrettslag og særforbund i NIF, og regelverket gjelder dermed også for triatlonkonkurranser. Er du ikke medlem i klubb, så kjenner du kanskje ikke dette regelverket? Vi oppfordrer deg å gjennomføre e-læringen på www.renutover.no i god tid før du skal delta på konkurranse. Les mer her.

Antidopingskolen - Hva gjør doping med deg?

Hvem kan testes?

Hva innebærer brudd på dopingreglene?

Hva er Wada?

Hvorfor Antidoping Norge?

Hvordan foregår en dopingkontroll?

Regler for medisinsk fritak

Hva kan du gjøre?

Antidoping Norge

Les mer om ren idrett og Antidoping Norges arbeid, gjør et legemiddelsøk eller tips Antidoping Norge om doping via deres hjemmesider.

Antidoping Norges sider