Ny markedssjef på plass i triatlonforbundet

Norges Triatlonforbund fikk ny markedssjef 1. mars, Per Morten Hjemgård. Hans ansvarsområder er samarbeid med nye og gamle sponsorer og kommunikasjon generelt. Vi spurte Per Morten om å fortelle litt om seg selv, hva han ønsker å oppnå og hva som dro han til triatlon og denne rollen.

Erfaren fyr fra Oslo/Kristiansund

Mitt navn er Per Morten Hjemgård og jeg er blitt 52 spreke år. Etter 20 år i Kristiansund flyttet vi tilbake til Oslo for tre år siden og i dag bor vi på Lille Tøyen. Etter hvert har jeg fått en storfamilie sammen med min kone Stine. Vi har fire barn og tre barnebarn, hvor på de fleste bor i Kristiansund så det blir noen turer dit i løpet av året.

Jeg er utdannet innen markedsføring fra OMH/NMH og har i alle mine jobber jobbet med salg og markedsføring. De siste 14 årene har jeg drevet med organisasjons- og medarbeiderutvikling. Det har gitt meg et innblikk i veldig mange forskjellige bedrifter og bransjer, og jeg tror erfaringene herfra vil komme godt med i jobben som markedssjef.

Forhold til idretten

For 10 år siden så viste en venn av meg hjemmesiden til Oslo Tri og sa at dette måtte vi være med på. Vi kikket på distansene og fant ut at vi skulle kunne klare å gjennomføre en sprint. Dessverre var det ikke ledige plasser. Derfor ble min første konkurranse Hvaler Tri og opplevelsen ble veldig bra. Den gangen hadde jeg ikke noen klubbtilhørighet og det det meste av innsatsen besto i ustrukturert egentrening. Senere ble jeg med i oppstarten av Norodd Triathlon i Kristiansund og deretter SK Rye Triatlon hvor jeg i dag er leder.

Min motivasjon for å starte med triatlon var for å gjennomføre en «ekstrem» konkurranse. Men etter den første konkurransen har alt handlet om de verdiene som sporten har; fellesskap, mestring og begeistring. Og jeg har et oppriktig ønske om at alle skal få gjennomføre en konkurranse, oppleve fellesskapet i skiftesonen og den begeistringen og anerkjennelsen du kjenner på når du passerer målstreken. Uansett tid og plassering.

Per Mortens målsettinger

Jeg synes det er veldig gøy å være i gang med arbeidet i forbundet. Når det gjelder markedsarbeidet så er målsetningen å skaffe viktige og riktige samarbeidspartnere og sponsorer. Vi kommer til å bruke verdiene våre som fundament for å se hvem som kan passe inn i vår langsiktige strategi. Riktige sponsorer handler om å inngå avtaler som er gode for begge parter, med plikter og forventninger som vi klarer å innfri på en positiv måte. Formålet med å inngå gode sponsor og samarbeidsavtaler er skape riktig profilering og fremme sporten generelt, samt å utvikle våre inntekter på en slik måte at vi kan skape enda flere muligheter for klubbene og utøverne.

Når det gjelder kommunikasjon så ønsker jeg at flest mulig skal få et vitebegjær for sporten, utøverne, konkurranser og prestasjoner. Det er ikke tvil om at gode prestasjoner fremmer interessen, og sånn sett så har vi et landslag og mange andre gode utøvere som gjør en fantastisk innsats. Samtidig så tenker jeg at vi må gjøre sporten kjent for folk flest gjennom å formilde rapporter fra konkurranser, innsatsen i klubbene og generelt senke terskelen for at mosjonister skal sporten som en ekstremsport.

 

Ansvarsområder

Per Morten får ansvar for å:

  • inngå samarbeidsavtaler med kommersielle samarbeidspartnere
  • følge opp samarbeidspartnere i det daglige
  • definere en kommersiell modell for forbundet
  • videreutvikle merkevaren Norges Triatlonforbund og norsk triatlon
  • utvikle kommunikasjonsplaner

Klubber som har spørsmål

Ta kontakt med Per Morten dersom du har ansvaret for kommersielle samarbeid i din klubb og du har lyst til å sparre med Per Morten  om slikt arbeid. Per Morten kan kontaktes på permorten.hjemgard@triathlon.no eller 913 88 657.

Første NM i vintertriatlon på flere år

NM vintertriatlon

Vi har merket oss en enorm interesse for NM i vintertriatlon, som vil foregå på Heistadmoen skistadion om to uker. Her skal de yngre utøverne løpe 2 km, 4 km sykling og 2,6 km langrenn. Juniorene får nesten dobbelt så lang trase, mens eli …

LES MER
Engangslisens ved åpent klubbarrangement

Lisens for åpne klubbarrangementer

Rimeligere engangslisenser kan selges ved åpent klubbarrangement, hvor målet er rekruttering.

LES MER
Resultater og rapport vintertriatlon NM Heistadmoen 2021

NM vintertriatlon 2021

På tross av strenge koronaprotokoller og begrensinger i support og publikum, var det feststemning på Heistadmoen 21. februar. Triatleter er sulteforede på konkurranser, men endelig fikk vi NM i vintertriatlon. Arrangementet var akkompagne …

LES MER
  • Ragde Eiendom
  • Trimtex
  • Surpas - the future of triathlon
  • Apollo Sports
  • Scandic
  • Kongsberggruppen
  • DNV