Forvent høy fart, høy stemning og en triatlonopplevelse helt utenom det vanlige

Første NM i triatlon i 2019 vil være i Son, på østsiden av Oslofjorden. Her blir det NM sprint for elite, junior og agegroup, ungdomsmesterskap og NM i miksstafett. Arrangørklubben er Soon Triathlonklubb, som har god erfaring med triatlonarrangementer tidligere. Dette blir et tett-på-arrangement, hvor det er enkelt og herlig å være publikum så vel som deltaker. Arrangørklubben lover det beste NM noensinne. Vi tror på dem!

Nydelig arena

Son er en vakker småby med hvitmalte trehus og trange smug fra hollendertiden, og med en populær småbåthavn. Selv om Son ligger på østsiden av Oslofjorden er det skikkelig sørlandsstemning og sørlandsidyllisk.

Svømminga i Son

Sjøen vil trolig ha en temperatur mellom 17 og 19 °C.

Medlemmer av arrangørklubben svømmer rundt holmen flere ganger i uka, og melder at det er kjempedeilig! Svømmingen oppleves trygg, traseen er en 350 meter sløyfe som skal svømmes en eller to ganger avhengig av konkurransen, og arrangementet er godt rigget sikkerhetsmessig.

Mens enkelte får starte fra brygga, er det vannstart for agegrouperne fordi det er såpass mange startende.

Syklingen – her blir det lov å ligge på hjul (draft legal)

Fra skiftesonen i Glenneparken i sentrum sykles det tre runder, i en passe teknisk 6,5 km rundløype. Traseen passer draft legal veldig godt. «Draft legal er kult! På et mesterskap er det riktig å kjøre draft legal. Det kommer til å gå fort, traseen er slik at de som er strategiske kan rykke fra på enkelte tidspunkt. Jeg tror alle vil føle dette blir kjempegøy!», forteller arrangementsansvarlig Olav Kyrre Fjeld entusiastisk.

Traseen begynner med en liten motbakke, så sørg for å ha lette gir når du setter fra deg sykkelen i skiftesonen. Det blir noen raske partier, så er det mer tekniske partier, men som ikke er for vanskelige. Det er en bakke ca 1 km fra skiftesonen hvor de beste syklistene kan klare å komme unna gjennom et rykk.

Løp gjennom smugene og skyt fart langs bryggene

Løpeløypa er småteknisk, og den har også raske partier. Det løpes gjennom småtrange smug og noen 90 gradere her og der. Deretter er det et langt strekke på 300 meter rett fram, hvor du kan gi fart langs båthavnen. Bryggene er avsperret for publikum.

Løpingen er også en rundløype: Ungdomsmesterskapet har  to runder, fire for eldre og alle har runding på torget. Her kommer det til å være masse publikum, så dra på deg smilet!

Til dere som vanligvis gjør det veldig bra i agegroup – still i eliteklassen!

Det er noen som stiller i agegroup som kunne være elite. Olav Kyrre oppfordrer alle dem til å stille i eliteklassen fordi det er en ekstra gøy opplevelse. I elitekonkurransen har du anledning til å konkurrere mot de aller beste, og kjenne på deres tempo. Det er også litt ekstra sus over konkurransen for eliten. Det blir opprop av navn på startbrygga, og alt annet du kan forvente av oppmerksomhet rundt en elitekonkurranse.

Kongepokalen deles ut til beste utøver i begge eliteklassene.

Olav Kyrre Fjeld er arrangementansvarlig.

Her blir det skikkelig pomp og prakt

Arrangørklubben lover å gjøre det de kan for å gi utøverne en følelse av at de har vært med på et mesterskap. Det er bestilt en stort antall kvadratmeter blå tepper for å gi samme inntrykk som på et internasjonalt mesterskap. Det nevnes flere ting som er planlagt, men som vi ikke får nevne, fordi det skal være overraskelser for alle som er tilstede.

«Det kan bli tårevått», forteller Olav Kyrre, som gleder seg så masse at han klarer nesten ikke å gjøre dagjobben.

NM miksstafett for første gang på østlandet

NM i miksstafett har blitt arrangert i Bryne de siste to årene, og det har vært vestlandsklubbene som har domert konkurransen. Vi er spente på å se om østlandsklubbene klarer å gjøre noe med vestlandsdominansen på mer lokal jord.

Fotograf alle bilder: Samestad, Vestby Avis

I 2019 deles kongepokalen ut i Son

Kongepokalen 2019

Casper Stornes og Lotte Miller vant kongepokalen i Bryne i fjor. Året før vant også Lotte, og Jørgen Gundersen, som begge vant på normaldistansen i Kristiansand. I 2019 skal den gjeveste prisen deles ut i Son under NM i sprint 29. juni.

Norgesmesterskapene i triatlon i 2019 blir i Son og i Lofoten

Norgesmesterskapene for 2019 er tildelt. Det blir to NM-helger, en på hver side av sommerferien. Den første NM-helgen blir i Son i Akershus den 29. til 30. juni. Da vil det bli miksstafett, sprinttriatlon, junior-NM og ungdomsmesterskap. …

• Surpas - the future of triathlon
  • Apollo Sports