NM og Bryne-tri – en uforglemmelig triatlonhelg

Helgen 2. – 3. juni arrangerte Bryne Triatlonklubb NM i sprint for elite og aldersbestemte klasser (agegroup), NM miksstafett, Bryne-tri standarddistanse og supersprint i fantastisk vær. Det er sjelden triatlonkonkurranser i Norge foregår uten våtdrakt, men med ca. 24 grader i vannet i Bryne denne helgen, slapp deltakerne i alle konkurransene å dra av seg våtdrakt i skiftesonen. Det var rett og slett for varmt til at våtdrakt er forsvarlig, selv om noen nok er glad i den oppdriften våtdrakten gir. Alle konkurranser startet i idylliske Eivindholtjødnå. Supersprint og miksstafett hadde mål ved vannet, mens deltakerne i sprint og olympisk løp ned til torget i Bryne sentrum. De 50 raskeste på standarddistansen fortsatte videre og løp opp alle 19 etasjene i Høghuset på Bryne, som heldigvis har aircondition.

Supersprint

Festkalaset i Bryne begynte med en supersprint for ungdom mellom 13 og 16 år. Det var totalt 26 deltakere som kom i mål etter å ha svømt 300 m, syklet 4 km og løpt 2,6 km.

Blant jentene var det Sara Magndal fra Nittedal IL, som fortsatt er i 13-14 årsklassen, som var aller raskest. Julie Jespersen Hansen fra SK Lyngdal og omegn ledet etter syklingen, men ble tatt igjen på løp av Sara. Julie vant likevel 15-16 årsklassen, og leder dermed Supersprint-Cup 2018, en cup hun vant i fjor. Også 13-åringen Maren Cecilie Mustad fra Langesund sykle- og triathlonklubb gjennomførte et sterkt løp og ble nummer tre totalt av jentene. Benedikte Indrehus fra Haugesund Triathlonklubb gjorde også et godt løp og ble nummer to i 15-16 årsklassen.

Erik Nygaard Madsen fra Haugesund Triatlonklubb var raskest blant guttene. I fjor ble han nummer to i Supersprintcupen, med konkurrenter som var ett år eldre. I Bryne tok han ledelsen etter en runde på sykkelen. Sebastian Wernersen fra Tønsberg Triathlonklubb ble nummer to, foran Didrik Prestegård fra Åsane CK. Eskil Høien fra Trondheim triatlonklubb vant 13-14 årsklassen foran Carl August Jensehaugen fra Røa IL.

Se resultatlisten for supersprint her

NM elite sprint

Rapport fra eliteklassene finner du her

NM agegroup

Det var 99 påmeldte, og 84 agegroupere som sto på startstreken i Bryne for å bryne seg på NM i sprint, med 750 m svøm, 20 km sykling og 5 km løp. Vi hadde deltakere i aldersspennet 17 til 74 år. Raskest av kvinnene var Cornelia Bloch (K50) med tiden 1.11.11. Anne Grete Haugan fra Trondheim triatlonklubb, som startet i K35-klassen var nest beste kvinne, etterfulgt av Synne Osaland Hådem fra NTNUI, som stilte i K20-klassen. Totalt var det 23 kvinner som løp over målstreken i NM agegroup.

Øystein Eriksen fra Bryne Triatlonklubb stilte i M35-klassen og var raskest på herresiden, med tiden 1.01.47. Ronny Nordal (M40) lå lenge og knivet med Jarle Kolbeinsen fra Haugesund Triathlonklubb om andreplassen, og trakk til slutt det lengste strået. Han kom inn 1.32 minutt bak Eriksen, sekundet før Kolbeinsen.

Se resultatlistene her

NM miksstafett

Søndag 3. juni var det duket for klubbenes festdag, med miksstafett på programmet. Miksstafett gjennomføres av klubblag bestående av to kvinner og to menn, som hver seg gjennomfører en supersprint (250 m/8 km/ 2km). Etter frafall grunnet sykdom og småskader hos noen av våre beste landslagsutøvere, ble lagene på papiret mye jevnere enn forventet før konkurransen.

Det var Åsane CKs Hanna Grieg Sæthre som ledet etter første svøm, og hun holdt avstand til lagene bak både på sykling og løp. Haugesunds lag 2 og 1 lå henholdsvis 31 og 61 sekunder bak ved veksling til andremann på laget. Endre Espedal på Haugesund 2-laget tok raskt kommandoen, og ved andre veksling var det de to Haugesundslagene som lå best an.

På siste etappe var det sølvvinneren fra elitekonkurransen lørdag, Vetle Bergsvik Thorn som konkurrerte for Åsane CK. Vinneren av supersprinten, Erik Nygaard Madsen, hadde sisteetappen på Haugesund 2-laget. Vetle skulle normalt løpe raskest, men etter trøbbel i skiftesonen, ble det tidsstraff på Vetle. Vetle løp forbi Erik rett før straffeboksen, men måtte ta igjen Erik på nytt etter å ha sonet tidsstraffen på 10 sekunder. Det klarte han, og Åsane vant med det årets NM miksstafett. Mats Kismul fra det andre Haugesundslaget lå hele tiden på en trygg tredjeplass.

Også på plassene nedenfor pallen var det flere skifter i plasseringene. Det var til slutt Trondheim Triatlonklubb som tok fjerdeplassen, foran Bryne Triatlonklubb og HTK3. Casper Stornes representerte BTC og gav alt for å forsere feltet. BTC ble til slutt nummer syv.

Åsane har hatt mål om seier i miksstafetten siden de ble nummer tre i fjor

«Det betyr utrolig mye for klubben å vinne miksstafett. Vi trener jo sammen flere ganger i uken og kjenner hverandre veldig godt. Derfor er det ekstra stort å vinne som et lag.»

Det fortalte Vetle Bergsvik Thorn etter løpet.

«Det betyr at vi er på rett vei», legger Hanna Grieg Sæthre til.

«Det har vært et mål ganske lenge», forklarte Stine Dale, og fortsatte: «Vi har snakket om det ganske mye at vi ønsket å vinne miksstafetten. Så at vi gjorde det, var veldig kjekt.»

«Vi fikk en tredjeplass i fjor, og det var utrolig digg å klare å vinne i år. Vi var innstilt at vi skulle klare det. Vi hadde egentlig Gustav på laget. Siden han var syk, steppet Didrik inn på laget. Han gjorde en utrolig bra jobb», fortsatte Vetle.

Didrik fortalte at presset var stort, «Vi lå jo først, så da var presset stort. Men jeg ble kun tatt igjen av Endre, så jeg er veldig fornøyd».

Haugesund innstilt på å ta tilbake seieren neste år

Endre Espedal fortalte etter løpet at det var litt surt å bli nummer to.

«Samtidig var det veldig kjekt. Det var kjekt at det var så spennende og så jevnt. Vi gikk for seieren, og det var den vi hadde håpet på. Men alle gjorde solide etapper, så vi er egentlig veldig fornøyde med andreplassen.

Det betyr veldig mye for klubben at vi har to sterke lag, og at vi har to lag på pallen. Det viser jo at vi har hele framtida. Vi er et ganske ungt lag. Jeg er eldst og er 20 år.»

Erik Nygaard Madsen var med på et av topp-lagene til Haugesund for første gang. Også han fortalte at dette hadde vært en kjempegøy opplevelse.

«Det var veldig kjekt selv om det ikke holdt helt inn».

«Neste år er målet å ta tilbake seieren fra i fjor, avsluttet guttene.

Vi gleder oss til å følge stafetten neste år!

Se resultatene her

Olympisk

På herresiden ble det et lokaloppgjør på den lengste distansen. Jan-Morten Ra fra den nye klubben i triatlon-Norge, Spirit Stavanger Friidrettsklubb, vant foran Torjus Kolnes fra Stavanger TK, Alexander Neumann fra Bryne Triatlonklubb ble nummer tre og Geir Glesnes, også fra Spirit, ble nummer fire. Det var få kvinner med på denne distansen. Johanna Håland fra Bryne Triatlonklubb vant med en sterk tid: 2.21.55.

Se resultatlisten her

Para-klasser

For første gang i historien var det en egen konkurranse for parautøvere. Det sto to utøvere på startstreken, Ingvild Sandli Ekeland fra Hamar IL og Lisabeth Andersen fra Kristiansand Triathlonklubb. De stilte i to ulike klasser. Dermed hadde vi også to vinnere. Vi gleder oss over at vi har fått flere parautøvere i triatlon, og håper enda flere blir med framover. Triatlon skal være en folkesport for alle. Uansett ambisjoner, forutsetninger og bakgrunn er det store muligheter for å oppleve mestring, fellesskap og begeistring gjennom triatlon.

Erik Nygaard Madsen i mål etter supersprint