Hva dekker lisens - og hva koster den?

Lisens er din forsikring dersom uhellet skulle skje på trening eller i konkurranse. For å kunne stille til start i konkurranser på Norges Triatlonforbunds terminliste må man ha løst enten engangs- eller helårslisens. Utøver er selv ansvarlig for å ha gyldig lisens til start.

Hvorfor ha lisens?

For deg, klubben din og arrangører av konkurranser, er det viktig at du er forsikret.

Engangslisens gir kun forsikring på et individuelt arrangement. Inkludert i helårslisensen er en god idrettsforsikring som også dekker deg på alle treninger du gjør i inn- og utland. Forsikringen gjelder idrettsskade under konkurranse, samt organisert trening som er relevant for idretten, i regi av NTF, klubb eller krets. Forsikringen omfatter også individuell triatlontrening, i treningsantrekk, i inn- og utland.

Arrangører skal se lisensen din for å vite at du er forsikret for eventuelle skader og ansvar under konkurransen. Du må ha triatlonlisens for triatlonkonkurranser. Dersom du skal delta på svømmestevner, inkludert Open Water arrangementer, må du løse lisens hos Svømmeforbundet. For sykkelritt må du løse lisens hos NCF. For langrennskonkurranser må du løse lisens hos Norges Skiforbund. Lisensene er skreddersydd og gjelder kun for særidretten tilknyttet forbundet de er løst hos.

Deltakelse i NM og Norgescup

Ønsker man å delta i NM og Norgescup kreves det helårslisens. Helårslisensen gjelder også internasjonalt. De fleste større internasjonale konkurranser krever lisens.

Medlemsavgift?

Lisens har ingenting med medlemsavgift å gjøre, selv om du trenger å være medlem i en triatlonklubb for å kjøpe helårslisens. Personlig medlemskap i klubb betales til klubben. Lisens er heller ingen medlemsavgift til forbundet. Det er kun klubben som betaler medlemskap i forbundet.

Ikke medlem av en triatlonklubb ennå? Finn en klubb nær deg!

Gyldighet

Lisensen, både utvidet og vanlig, er gyldig hele kalenderåret. Forsikringen gjelder idrettsskade under konkurranse, samt organisert trening, som er relevant for idretten, i regi av NTF, klubb eller krets.

Forsikringen omfatter også individuell triatlontrening, i treningsantrekk, i inn og utland. Helårslisens krever at man er medlem i en triatlonklubb. Lisensinnehaver er selv ansvarlig for gyldig klubbmedlemskap.

Lisens 2024

Den gjelder fra det tidspunktet du kjøper den og klubben din har godkjent den. Vår lisensperiode går fra 1. januar til 31. desember. Vi anbefaler at du skaffer deg helårslisens ved årskiftet så du er dekket på all trening gjennom hele året.

Følgende ordning gjelder for sesongen 2024:

Dekning

Engangslisens

Helårslisens

Utvidet helårslisens

Generell dekning

Gjelder kun det ene arrangementet du er påmeldt på. Du er dekket HELE året. Gjelder alle konkurranser, treninger og annen aktivitet tilknyttet sporten du er forsikret for, altså svøm, sykkel og løp. Du er dekket HELE året. Gjelder alle konkurranser, treninger og annen aktivitet tilknyttet sporten du er forsikret for, altså svøm, sykkel og løp.
Idrettsbehandling Idrettsbehandling 60 dager etter at skaden er meldt Idrettsbehandling 60 dager etter at skaden er meldt Du kommer raskere til behandling, normalt innen tre virkedager etter at skaden er meldt inn.

Hver enkelt utøvers klubb må bekrefte at den som løser helårslisens er medlem i klubben det løses lisens i. Lisensen blir ikke aktivert før klubben har bekreftet medlemskap.

Priser 2024

Engangslisens

Helårslisens

Utvidet helårslisens

Voksne 250 1 700 2 000
20-24 år 200 700 950
Student 200 700 950
Junior (17-19 år) 100 0 350
Ungdom (13-16 år) 50 0 350
Stafett/lag  300 pr. lag
Ledsager/Guide til para utøver     Dekkes av NTF

Dersom man ikke har helårslisens er det mulig å kjøpe engangslisens. Forsikringen man får sammen med engangslisensen dekker tilnærmet det samme som helårslisensen, men gjelder kun under selve konkurransen. Engangslisens løses hos arrangør i forbindelse med stevnet man skal delta på.

Barn dekkes av NIFs idrettsforsikring for barn. Fra den dagen en utøver fyller 13 år må utøveren ha egen lisens.

• Surpas - the future of triathlon
  • Apollo Sports