President Anette Brurås stiller til valg i World Triathlon

Mandag 21. oktober skal medlemslandene i World Triathlon velge et nytt styre for 4 år. Vår president, Anette Brurås er kandidat som visepresident og styremedlem.

For utøvernes og triatlonsportens beste

Vi i norsk idrett har høye forventninger til at valg av politisk ledelse foregår ryddig, åpent og demokratisk. Slik er det ikke nødvendigvis i internasjonal idrett. Selv ikke i World Triathlon, en forholdsvis ung organisasjon som ikke har utdaterte ritualer og vedtak fra hundre år tilbake å forholde seg til.

Anette la fram en resolusjon om medlemskap i UN Global Compact på sin første kongress i World Triathlon, i 2022. Innmelding i UN Global Compact ble vedtatt med god margin. I etterkant har mange som ønsker endring i hvordan World Triathlon styres drøftet problemstillinger med vår norske president. Hun nyter altså mye respekt. Hun har også fortsatt å markere seg i og utenfor kongressalen med tydelige spørsmål, lagt fram på en likefrem og ryddig måte. Derfor vet vi at Anette vil være en knallviktig person å få inn i World Triathlon styret.

Med Anette inn i styret vet vi at de viktige spørsmålene vil bli løftet. Hun ønsker å jobbe for et bedre styresett, slik at organisasjonen blir mer demokratisk. Hun ønsker å sikre at den jobber for utøvernes og triatlonsportens beste. Herunder ønsker hun å ta tak i konkurransekalenderen, for å gjøre den mer bærekraftig med tanke på utøvernes helse, forbundenes/utøvernes økonomi og for å redusere miljøpåvirkningen.

Vi ønsker henne lykke til med valget.

• Surpas - the future of triathlon
  • Apollo Sports