Uttak til VM vintertriatlon

Som dere alle vet så arrangerer vi i Norge, VM i vintertriatlon på Skeikampen 23.-26. mars. Her ønsker vi å stille med et så sterkt lag som mulig, og i den forbindelse kommer vi til å ha uttak til dette mesterskapet for å ta ut alle aktuelle utøvere. VM har både duatlon (løp-ski-løp-ski) og triatlon (løp-sykkel-ski-løp-sykkel-ski) for junior, U23 og Elite. Og vi ønsker å være representert i alle klasser inkludert stafett (miks/en av hvert kjønn).

Uttak for eliteklassene; junior, U23 og senior

Vi kommer til å ta ut våre beste utøvere basert på testløp, konkurranser og individuelle vurderinger. Disse vil da få ekstra oppfølgning som service, smøring mm under VM. Er det plasser ledig  til VM, og flere som ønsker å være med, så kan disse også få mulighet til å representere Norge, men da må de stå for organisering selv.

Uttak vil gjøres basert på resultater fra Testløp på Heistadmoen, Kongsberg lørdag 21. Januar, NM Vintertriatlon som vil gå i VM løypene på Skeikampen 19. februar. I tillegg vil tidligere resultater i internasjonale mesterskap i vintertriatlon også vektlegges ( EM og VM).

Noen ivrige ildsjeler vil arrangere testløp på Heistadmoen lørdag kl. 10.00. Dette er et uformelt testløp hvor man møtes kl. 10.00. Der vil man da gå gjennom praktiske ting som er lurt å vite litt om hvis man er ny i vintertriatlon. Man vil også ha en felles gjennomgang av løypene i forkant av testløpet. Det blir ikke noe stress, og man tar tiden man trenger før start. Men vi tar sikte på å starte ca 11.00.

Man legger opp til løyper basert på løypetrassen man hadde under NM 2022 som da var på Heistadmoen. Litt mer informasjon om løypene ser man her.

Man ser an værholdene før man bestemmer antall runder i hver disiplin.

Er det noe man lurer på rundt selve testkonkurransen så ta kontakt med Andreas Rønning: 97774345, Andreasronning@hotmail.com

Ønsker man å delta på VM i en av eliteklassene så vil vi på det sterkeste anbefale å delta på dette testløpet.

Ellers er som sagt også NM Vintertriatlon en konkurranse som vektlegges for uttak.

Tøy

For å representere Norge i vintertriatlon, så må man ha godkjent landslagstøy. Trimtex vil i samarbeid med oss i forbundet åpne et eget bestillingsvindu hvor man kan bestille tøy til en hyggelig pris. Denne linken vil bare være åpen for aktuelle utøvere i Jr, U23 og Eliteklassen. Og denne vil være klar i løpet av kort tid, med et ca 2 ukers vindu for å bestille tøy.

Veien mot VM

Når man har tatt ut lag til VM, så vil vi prøve å få til minst en treningssamling med aktuelle utøvere før VM. Er det mulig så blir denne samlingen på Skeikampen, så vi kan forberede oss maksimalt i VM løypene. Mer informasjon rundt dette kommer senere til uttatte utøvere.

Støtteapparat for elite

Mye av forberedelsene mot VM inkludert testløp, treningssamlinger, samt selve VM er i stor grad mulig pga. et støtteapparat som stiller opp frivillig for at man skal klare å lage rammer som muliggjør prestasjoner i verdensklasse. Så anerkjenn innsatsen som Andreas Rønning, Bjørn Meinicke og Øyvind Bjerkseth gjør på veien mot VM. Den er gull verdt.

Jeg som sportssjef sammen med forbundets Eliteutvalg er med og bidrar så godt vi klarer.

Er det noe dere lurer på rundt uttak og uttakskriterier for elite (toppidrett), så ikke nøl med å ta kontakt med undertegnede: arild.tveiten@triathlon.no og 95877026. For agegroupere/utøvere som er med på vintertriatlon for første gang, ta kontakt med triathlonforbundet@triathlon.no | 940 26 506.

Lykke til med forberedelsene.

Arild Tveiten

Sportssjef