God jul til alle triatlonvenner!

Historisk har Bergen vært kjent som byen mellom de syv fjell. Etter 2021 er den mest kjent for å produsere noen av de raskeste triatletene i verden! (fritt etter en av de mange hyllestene i sosiale medier denne høsten)

2021 har virkelig vært et år for historiebøkene sportslig i triatlon. Kristian sitt OL gull rager høyest. Det var kulminasjonen av mer enn 10 års dedikert arbeid. Likevel er det vel først etter de tre guttenes debut på Ironman at ekspertkommentatorene virkelig har sett hvor gjennomtrent og sterke Norge er. Og hvis noen trenger bevis for at jentene også er sterke – ta en titt på Lottes første elite seier i E-Cup hvor hun la inn litt vel mye spenning for oss som så på – hun stod løpet og vant fortjent!

Hele landslaget har fått prøvd seg internasjonalt i år. Jeg er imponert over innsatsen mange har lagt ned, i nok et år som, dessverre har vært preget av pandemi. I tillegg har Forbundet jobbet hardt med å få styring på økonomien, så deler av satsning har blitt gjort i egen regi.

Også i vintertriatlon har utøvere skapt spennende øyeblikk. Norge tok halvparten av medaljene i VM. NM i vintertriatlon ble gjennomført for første gang på mange år, og det ble en fantastisk begivenhet, med Garden og både nye og erfarne utøvere. Godt arrangert, på tross av pandemi og utfordrende snøforhold.

Jeg har deltatt på årets norgescup stevner og må takke alle arrangørene for strålende arrangement. Jeg vet at det er krevende å arrangere triatlon i Norge, med godkjennelser og planlegging og ikke minst sikkerhetskrav. Likevel er det bare mestring og begeistring som sitter igjen fra alle stedene jeg har vært og det skal dere være stolte av! Ser frem til mange nye idrettsøyeblikk i 2022!

Idrettspolitisk er jeg fersk. Men jeg blir inspirert av å høre at det settes krav til idretten om å sikre mangfold og likestilling for å få deler av tilskudd fremover. Her kan vi fra triatlon få en stemme, vår idrett har flere arenaer å tilby både nasjonalt og internasjonalt. Jeg fikk nylig en velkommen melding fra presidenten i World Triathlon og hun bemerket «The promotion of women within our sports is a key factor for the future success of any of our National Federations, something in which the Norway Triathlon Federation is an outstanding example.”

Det nye styret har hatt sitt første møte, og det er en flott gjeng. Husk at vi jobber for dere, så ikke nøl med å ta kontakt med spørsmål eller innspill. Vi ser sammen frem til videre utvikling av sporten vår, og ikke minst et spennende arrangement år i 2022. Det er planlagt ikke mindre enn 3 internasjonale konkurranser i Norge; Junior E-Cup i Haugesund, Ironman 70.3 i Sandnes og World Cup i Bergen.
I 2021 har vi takket av Arild Mjøs Andersen som President etter 12 år med iherdig innsats for norsk triatlon. Det kan være ekstra tøft å ta over fra noen som har hatt en så stor innvirkning på utviklingen av idretten, men både Arild og dere i miljøet har virkelig levert bra støtte, slik at jeg er overbevist om at dette skal gå bra. Også er det jo passende for Arild å avslutte i det som beskrives som «the year for the Norwegians» i internasjonal triatlon!

Sportslig hilsen
Anette Brurås