Heder og ære

Norges Triatlonforbund gir hederstegn til enkeltpersoner og frivillige organisasjoner som har gjort et fortjenstfullt arbeid på for norsk triatlon nasjonalt, på krets og klubbnivå. Vinnere må ha vist adferd og holdninger i tråd med NTFs verdier fellesskap, mestring og begeistring. Hederstegnskomiteen kårer vinnere av utmerkelsene. Tradisjonen i norsk triatlon er å dele ut hederstegn i løpet av tingmiddagen annethvert år. Å motta slik utmerkelse er dermed få forunt, og utmerkelsene henger høyt og er veldig fortjent. Gratulerer til alle som mottok hederstegn under tingmiddagen 2021!

Hederstegn i Norges Triatlonforbund

Dette er hederstegnene som kan gis ut i Norges Triatlonforbund. Ikke alle gis ut hvert år.

Triatlonmedaljen i gull

Forbundets høyeste utmerkelse. Tildeles personer som gjennom en årrekke har gjort særlig fortjenestefullt arbeid for norsk triatlon administrativt og/eller idrettslig. Utmerkelsen består av medalje og diplom.

Årets ildsjel

Tildeles en eller flere ildsjeler som har utmerket seg på klubbnivå. Uten frivilligheten stopper Norge.

Årets utøver

Årets utøver kan tildeles utøvere som har medalje i norske mesterskap og er fra 16 år og oppover.

Tingperiodens trener

Tingperiodens trener tilfaller klubb-, krets- eller landslagstrener som har gjort særlig fortjenestefullt arbeid som trener gjennom flere sesonger innen en gren omfattet av Norges Triatlonforbund.

Tingperiodens funksjonær

Tilfaller sertifisert funksjonær på minimum Regional Funksjonær-nivå som har gjort særlig fortjenestefullt arbeid som funksjonær eller dommer gjennom flere sesonger i norsk eller internasjonal triatlon.

Årets klubb

Tildeles en klubb tilsluttet Norges Triatlonforbund som har gjort en stor innsats for å fremme aktiviteter i tråd med NTF sine verdier på enten klubb-, krets- eller nasjonalt nivå.

Årets arrangement

Tildeles en klubb tilsluttet Norges Triatlonforbund som har holdt arrangement som særlig har fremmet norsk triatlon den siste sesongen, eller gjennom flere sesonger.

Hederstegnskomiteen

Komiteen har bestått av Olav Kyrre Fjeld (leder), Karen Hasselberg Sørensen og Anne Grete Haugan.

Heder og ære Tinget 2021

ÅRETS MANNLIGE TRENER

NAVN: Arild Tveiten

KLUBB: Nordstrand/ Landslagstrener

BEGRUNNELSE:

Med en god porsjon galskap, pågangsmot og en urokkelig tro på at alt er mulig, var han i gang med et prosjekt som skulle vise seg å bli helt unikt. Ikke bare i Norge, men i hele triatlonverdenen. Til sine utøvere sier han:

• Sett aldri noen grense for deg selv. Tro at alt er mulig hvis du bare jobber hardt nok.
  • Vær aldri fornøyd. Du kan alltid bli bedre og alltid forbedre deg. Du må være sulten.

En hel triatlonverden er nysgjerrige på hva det er han egentlig driver med, som kan hoste opp så gode resultater i et land der de bare går på ski. Årets mannlige trener var kanskje ikke like sjokkert som oss andre, når triatlonnasjonen Norge tapetserte pallen på Bermuda. Dette var et forvarsel om at noe var i ferd med å skje. Så blir det seier i grand finale, topp plasseringer er ikke leger noen overraskelse, for både gutta og Lotte leverte topp prestasjoner. Å vi ser hvordan det gror på landslaget i dag.

Årets mannlige trener debuterte som triatlet i 1987 på den legendariske Ræga Triathlon. Her hentet han selv en vandrepokal som visstnok var en meter i høyden. Grunnlaget for en iboende interesse for triatlon var lagt. Så gikk veien fra å være utøver til å bli trener.

Når vi spurte et par av utøverne som har trent under årets trener over flere år om de hadde noen karakteristika å dele om treneren, kommer ord som, Lidenskapelig, arbeidsvillig, litt vimsete, primus motor, kunnskapsrik og omsorgsfull frem.

I år har nye utøvere prestert, i år har det blitt en verdensmester på 70.3, i år har det blitt en World Triathlon verdensmester, og i år har utøveren han begynte å trene i 2012 tatt et OL gull vi sent vil glemme.

ÅRETS KVINNELIGE TRENER

NAVN: Møyfrid Oliana Nes Kløvning

KLUBB: Trondheim Triatlonklubb

BEGRUNNELSE:

Årets kvinnelige trener er trener for Trondheim Triatlonklubb, både for elitegruppen og de yngre aldersgruppene. Hun har gjennom sitt engasjement bidratt til stor rekruttering av barn og unge til klubben. Det er takket være henne at klubben har et barne- og ungdomsmiljø, som bare blir større og større. I tillegg har hun tre av tre satsende utøvere på rekruttlandslaget med gode resultater nasjonalt denne sesongen.

Hun er en dedikert og kompetent trener med mastergrad i bevegelsesvitenskap. Dette er noe utøverne drar nytte av sammen med god individuell oppfølging, tett dialog og godt samarbeid. Hun har også ambisjoner om å utvikle seg videre som trener og har fått plass på OLT sitt trenerutviklingsprogram. Hun stiller alltid opp på trening og gjør det lille ekstra for at vi utøvere skal både trives og lykkes med våre mål.

ÅRETS ILDSJEL

NAVN: Elisabeth og Esben Eyde

KLUBB: Soon Triathlonklubb

BEGRUNNELSE:

Uten ildsjelene skjer det ingen ting. Hverken i klubb eller på arrangement. Vi er helt avhengig av å ha de som tatt litt for mye Møllers tran, de som stiller opp på alt fra kakebaking, kjøring, rigging og de som kommer med de ideene vi tenker er helt borte i natta. Årets ildsjel er ikke en person, men et foreldrepar som vier tiden sin til klubb og aktivitet.

Gjennom sitt arbeid med ungdommen i klubben har de fremmet anti-doping programmet. De har gjennom flere år tatt med seg ungdommer rundt omkring på konkurranser/samlinger/treninger som de ellers ikke ville få deltatt på. De tar med ungdommen på hytta for terning og sosiale aktiviteter, de legger opp alternativer slik at de som ikke har dyre sykler kan trene ferdighet med den sykkelen de har. Og de er de første til å si ja, hvis det trengs hjelp på andre områder i klubben.

De har begge to helt fra klubben ble stiftet vært store bidragsytere. De er de første til å stille seg til rådighet når halve bygda skal ha informasjon i postkassen om stengte veier eller når det skal organiseres trening og aktivitet for ungdommen. De står først på plass når det skal rigges til arrangement, og er gjerne de siste til å gå hjem. Den ene er ungdomstreneren og den andre er arbeidsjernet.

Disse to har på en positiv og inkluderende måte vist adferd og holdninger i tråd med NTF sine verdier. De inviterer til fellesskap, de legger til rette for mestring og det oser av begeistring.

ÅRETS MANNLIGE UTØVER

NAVN: KRISTIAN BLUMMENFELDT

KLUBB: TIF VIKTING

BEGRUNNELSE:

Årets mannlige utøver er en person som alltid har vært villig til å legge ned det lille ekstra. Når resultatene uteble som ung (som han selv sier det), forstod han at for å nå opp, måtte han jobbe hardere enn de andre. Hans far har uttalt "han har kanskje ikke talent for hverken svømming, sykling eller løping, men han har et talent for å jobbe hardt!

En ekstremt målbevisst utøver som var tydelig med en gang han begynte med triatlon, at dette ville han drive med. Han vet hva som kreves, og gjør det pluss litt til. Lagkompisene sier at "han er helt rå mentalt".

At årets mannlige utøver er født på samme dag Thomas Alsgaard tok Norges første OL Gull under vinter OL på Lillehammer i 1994 er kanskje ikke tilfeldig. God planlegging av foreldrene sier vi i Hederstegnkomiteen.

Årets mannlige utøver har gjort noe ingen andre har gjort før han i triathlonverdenen. Han er den første mannlige utøver som blir olympisk mester og verdensmester samme år.

Tidligere Kultur og idrettsminister Abid Raja sa dette: En bragd. Tusen takk, Kristian Blummenfelt. Ikke bare er dette Norges første gull i OL, men det er det aller første OL-gullet i historien i triatlon for Norge. Rett og slett en bragd.

Vi kan ikke se dette øyeblikket mange nok ganger.

ÅRETS KVINNELIGE UTØVER

NAVN: Solveig Natvig Løvseth

KLUBB: Trondheim Triathlonklubb

BEGRUNNELSE:

Årets kvinelige utøver er en person med en helt egen ståpåvilje, og som mestrer å stå i tunge prosesser over tid. Denne personen har kjempet seg tilbake mer enn en gang og fremstår som et forbilde på tålmodighet og målbevissthet. Etter et tungt år med kyssesyke i 2019 slo hun knallhardt tilbake i 2020 og sikret NM-titlene og kongepokal. Etter dette har hun aldri sett seg tilbake og makan til rakett på verdensrankingen i 2021. Hun holdt egenhendig liv i det norske miksstafetthåpet i noen uker der.

Årets kvinnelige utøver har imponert på det øverste nivået i verdensserien og har fått sin første pallplassering under europacup i Dnipro.

I 2021 har hun stilt til start i ikke mindre enn 11 internasjonale konkurranser. Så vil vi håpe at denne smilende trialtleten vil fortsette å begeistre og imponere oss uavbrutt frem mot det store målet i Paris.

Årets kvinnelige utøver kunne like gjerne fått pris som årets comeback queen, eller årets "jaggu for en måte å ta det internasjonale nivået på" pris, men de prisene har vi jo ikke.

ÅRETS ARRANGEMENT

NAVN: Soon Tryathlon

Arrangør: Soon Triathlonklubb

BEGRUNNELSE:

I en bygd nede ved Oslofjorden var det noen sjeler som en gang dunket ned noen staur på plenen i den lokale parken, og sa; her skal vi ha skiftesonen.

Årets arrangement har vært gjennomført hvert år siden 2014, kun med unntak av 2020 pga koronasituasjonen. Spesielt flotte rammer rundt arrangementet med start, skiftesone og mål i et vakkert sentrum. Et lavterskel arrangement som først og fremst arrangeres for førstegangstriatleten, men som har hele spekteret fra under timen til 2 timer før de er i mål. Årets arrangement inneholdt norgescup draft legal for de ambisiøse som trives med høye skuldre, mosjonistene og førstegangstriatletene som ikke helt visste hvordan dette skulle gå og ungdommen som kjørte supersprint på stengte veier. Så avsluttet arrangementet med det som kanskje er det viktigste, barnetri. Da tar det helt av!

Arrangementet er populært i bygda, noe som gjør det til et ekstra livlig arrangement med mye publikum og god stemning.

Det er mer eller mindre den samme gjengen som har holdt på siden starten i 2014. Det er en arrangør som har fått erfaring gjennom feiling og prøving. En arrangør som synes det er skrekkelig artig å legge til rette for felleskap, mestring og begeistring.