God jul til alle triatleter!

2020 har vært et veldig spesielt år for alle. Mange har fått livene sine snudd opp ned, opplevd sykdommen på nært hold eller fått økonomiske problemer. De fleste har kjent på begrensningene knyttet til reising og sosialt samvær. Nå ser det imidlertid ut til at det lys i tunnelen og at det kommer vaksiner som vil gjøre livet normalt igjen.

Anderledesåret 2020

All idrett har blitt rammet i denne perioden, også triatlonsporten. Alt av aktiviteter ble avlyst da pandemien kom i mars. Sesongen ble svært begrenset i Norge. Kudos til Arendal, Stavanger og Ågotnes som klarte å arrangere NM-konkurranser på tampen av sommeren.

Heldigvis har vi kunnet trene ganske normalt i Norge, selv om mange svømmehaller har vært stengt i perioder. Fysisk aktivitet er viktig når livet ellers er ensformig og vanskelig. Jeg vet at mange er glade for at de er en del av et treningsfellesskap akkurat nå. Det er i slike tider det er ekstra viktig å ta vare på idrettsgleden.

Gode resultater internasjonalt

Selv om 2020 ble en veldig begrenset sesong, så fikk vi likevel noen store sportslige høydepunkter. Casper Rønning ble verdensmester for junior i vinter-triatlon i februar. Vi kom på en utrolig 4. plass i miksstafett i VM i Hamburg. Lotte, Kristian, Stine og Gustav var med på laget. Det gir oss et lite håp om å kvalifisere oss til stafetten i OL, noe som hadde vært svært moro. For et par uker siden, så tok Gustav igjen på seg capsen fra Taiwan og vant PTO Championships på Daytona-banen. Her banket han verdenseliten både på kort- og langdistanse. Ellers viste landslagsguttene svært god løpeform ved å komme under 14 blank på 5 km. Det er bare å glede seg til neste sesong.

Null toleranse for rasisme og trakassering

Idretten har i 2020 dessverre opplevd mange negative hendelser knyttet til rasisme og seksuelle overgrep. Vi har heldigvis ikke hatt noen slike saker i triatlon. Jeg vil understreke at absolutt alle er velkommen i idretten vår. Alle skal kunne være seg selv, uavhengig av seksuell legning, hudfarge eller religion. Hvis noen opplever utrygge situasjoner, så ta kontakt med leder i klubb eller forbund.

Nye digitale løsninger

2020 har selvsagt også vært et utfordrende år for forbundet. Kurs og møter har måtte blitt flyttet over på digitale arenaer. Nå har vi gode opplegg for trenere, funksjonærer/dommere, klubbledere og arrangører. Vi håper mange vil benytte seg av disse. Ta ellers kontakt hvis det er noe dere lurer på. Det skal være en lav terskel for å snakke med forbundet.

God jul og godt nytt år!

Jeg håper alle bruker julen til å trene godt og forberede seg til neste sesong. Vi håper 2021 blir et normalt år, med mye aktivitet for triatleter.

En riktig god jul til alle triatleter og en ekstra takk til alle dere som bidrar til å skape tilbud og aktiviteter for andre.

Hilsen Arild Mjøs Andersen
President