Du trenger verken dyr våtdrakt, skinnende temposykkel med høyprofilhjul eller det nyeste innen skomote. Skaff deg det mest nødvendige og kjøp gjerne brukt, eller lån av noen andre. Dessverre er det slik at mange triatleter legger for stort fokus på utstyret, og for lite på treningen.

Du trenger en sykkel – helst en som er i rett størrelse og med en sittestilling som passer deg. Og du trenger en hjelm som er i orden og sitter godt.
Det er regler for hvilke sykler som kan brukes innenfor ungdomsidretten og i konkurranser hvor det er lov å ligge på hjul. Reglene gjelder blant annet minimumvekt på sykkelen og begrensninger i bruk av tempobøyler. Så lenge du bruker en vanlig sykkel, vil den være lovlig i alle sammenhenger, så lenge bremser fungerer.

Du bør ha en våtdrakt når du trener i kaldt vann utendørs. Den holder deg varm og gir deg oppdrift. Våtdrakten bør ha rett størrelse for å bevare disse egenskapene. De aller fleste har for stor våtdrakt!
I swimrun er det meste lov. Mange bruker en gammel, avklippet våtdrakt. I tillegg er det lov å bruke paddles og pull buoy.

Resten er egentlig opp til deg. Ta et par sko du er vant til å løpe i, og ellers kommer du langt med en shorts og en overdel.
  • Surpas - the future of triathlon
  • Apollo Sports