NIF lanserte i november 2024 en ny digitalt rolle- og politiatesttjeneste. Dette skal forenkle og effektivisere tildeling av roller i idretten samtidig som det sørger for at de som innehar roller i idrettslaget oppfyller nødvendige kvalifikasjonskrav. I en forlengelse av dette er det nå kommet en digital tjeneste for politiattest som skal gjøre det enkelt for både trenere og klubber å søke og levere politiattest.

Tildeling av roller

Idrettslag skal nå definere ulike roller digitalt, som danner grunnlag for ulike kvalifikasjonskrav den enkelte rolle krever. Dette kan innebære gyldig medlemskap, kurs og kompetansekrav eller politiattest for trenere som jobber med barn under 18 år. 

Tildelingen gjøres av den i Idrettslaget som allerede innehar rollen "Medlemsansvarlig" via MinIdrett. Under "Hva vil du administrere" og "Tildel roller" finner du selve rolletjenesten. 

I oppstartsfasen til tjenesten finnes det et spesifikt sett med roller, men etterhvert vil det bli mulighet for å selv definere egne roller etter behov i det enkelte idrettslag. 

Roller og krav for trenere
Alle aktive trenere i et idrettslag skal tildeles roller. Det er viktig at trenerne er registrert med rett aldersklasse de har ansvar for slik at de har korrekt obligatorisk Trenerattest og gyldig politiattest dersom dette er påkrevd. Dette skal bidra til trygge rammer for barn og unge i idrettslagene våre.  

Webinar og opplæring
NIF har laget en god opplæringsvideo som er tilgjengelig under. Se gjennom og bruk brukerveiledningene deres aktivt dersom du lurer på noe rundt denne nye rolletjenesten. 

Digital politiattesttjeneste

Alle personer i idretten som har et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige eller personer med utviklingshemming, skal fremvise en gyldig politiattest før oppstart. Dette er en av forutsetningene for en trygg idrett for alle og innebærer at de som har merknader på politiattesten ikke kan inneha slike roller / oppgaver i idretten. På denne måten vil idretten bidra til å hindre at personer som tidligere har begått lovbrudd skal kunne gjøre nye lovbrudd i idretten.

Den nye digitale politiattesten forenkler søknad og innlevering av politiattest og knyttes direkte til de ulike rollene dette er et krav for i idrettslaget. Les mer om løsningen og hvordan du tar den i bruk via knappen under. 

Hvorfor skal vi gjøre dette?

Idrettslag er lovpålagt å ha definert visse roller og ha mottatt gyldig politiattest for trenere før de starter opp. På denne måten vil systemet forenkle dette arbeidet og synliggjøre for NTF og NIF hvordan roller er fordelt og om pålagt kompetanse for de ulike rollene er tilfredsstilt.

Økt fokus på datakvalitet fra NIF gjør at data fra dette systemet bidrar til grunnlaget til tildeling av midler til breddeidrett for NTF. 

Problemer du ikke får løst?

NIF har laget en samleside for informasjon rundt den nye rolletjenesten som du finner med knappen under. Dersom du står helt fast eller ikke har tilgang på rollen "medlemsansvarlig" for å starte prosessen, kontakt NIF Digital Kundeservice. 

  • Ragde Eiendom
  • Trimtex
  • Surpas - the future of triathlon
  • Apollo Sports
  • Scandic
  • Kongsberggruppen
  • DNV