Akvatlon – den perfekte treningskonkurranse?

"Hvordan rekrutterer dere unge idrettsutøvere til triatlon-sporten?” Dette spørsmålet har jeg stilt til mange idrettsledere i betydelig større triatlon-nasjoner enn Norge. I Norge er triatlon fremdeles en ”voksen-idrett”, selv om vi nå har bygget opp et svært godt juniorlandslag. Hvordan får andre land utholdenhetstalentene til å satse på triatlon, og hva skal til for at triatlon blir en mer utbredt idrett blant ungdommer?

Svaret jeg oftest får er: Man trenger et bra konkurransetilbud og ungdommene trenger et godt treningstilbud.

Dette er i seg selv ikke særlig oppsiktsvekkende. Når jeg graver litt mer, så er det imidlertid flere som nevner akvatlon som en viktig faktor. Noen som har hørt om akvaton? I Norge har det knapt vært arrangert en akvatlon-konkurranse noen gang. Akvatlon er triatlon sin aller minste bror. Hva kan i så fall akvatlon bidra med? Her er noen tanker rundt det.

Ungarn er både en ledende svømme- og triatlon-nasjon. I Ungarn har man en enorm bredde på ungdomssiden, med flere hundre deltakere på de nasjonale ungdomsmesterskapene i triatlon. Der arrangeres det en rekke formelle og uformelle akvatlon-konkurranser året rundt. Generalsekretæren i det ungarske forbundet sier at det er viktig med hyppige konkurranser. De varierer hvilke distanser som kjøres, og også i hvilken rekkefølge man gjennomfører disiplinene på. Noen ganger løper man først, for så å gå i svømmehallen og kjøre jaktstart. Andre ganger svømmer man i en innsjø og løper rundt den etterpå. Man svømmer inne om vinteren og ute om sommeren. Løpe kan man stort sett gjøre året rundt og overalt. Han beskriver også et tett samarbeid mellom svømme- og triatlonklubber, som ser at man har felles interesse av å bygge opp slike tilbud.

I Tsjekkia har man en egen akvatlon-cup med seks konkurranser, som går i første halvår. Man svømmer inne, og har jaktstart på løpingen etter at man har kledd på seg. Man har til og med en egen familieklasse.

I litt mer elitistiske Frankrike sier man det rett ut: ”Vi ser etter talenter som er gode til å svømme og løpe. Sykle klarer alle å trene seg opp til. Akvatlon er derfor viktig for oss og det arrangeres en rekke akvatlon-løp landet rundt.”

Hva er i så fall fordelene med akvatlon?

Ved å eliminere syklingen, så oppnår man i hvert fall tre fordeler:

1. Man inkluderer alle som ikke har en sykkel. Det er dermed lettere å få unge utøvere til å prøve seg.
  2. Det blir betydelig lettere å arrangere. Det er krevende å finne gode og trafikksikre triatlon-traseer. Akvatlon krever derimot veldig lite. Mange vann, innsjøer, bukter og svømmehaller har gode tilhørende løpeforhold. Man klarer seg også med betydelig færre funksjonærer og vakter.
  3. Man forlenger sesongen. Akvatlon (med svømming inne) kan man også drive med tidlig på våren og sent på høsten.

Akvatlon kan derfor være et godt alternativ for norske klubber, både som trening og konkurranse.

Hva er akvatlon?

Akvatlon er triatlon uten sykling, det vil si kombinasjonen av løp og svømming. Akvatlon er en del av multisportsegmentet regulert av det internasjonale triatlonforbundet, ITU. Offisielle distanser er 2,5km løp – 1km svømming – 2,5km løp eller 1km svømming – 5 km løp. Jørgen Gundersen fra Ullensaker CK er eneste nordmann som har hevdet seg i grenen. Han tok sølv i junior-VM i akvatlon i Auckland i 2012.

Av Arild Mjøs Andersen. Bilder: Kai-Otto Melau