Barnas rettigheter

Idrettens barnerettigheter og bestemmelser for barneidrett er rammer for idrettsaktiviteter for barn til og med det året de fyller 12 år. De gjelder for alle barn uansett idrett. Rettighetene er basert på FNs barnekonvensjon og ble vedtatt for første gang i NIF i 2007.

Idrettens barnerettigheter

Idrettens barnerettigheter beskriver hvilke faktorer som er viktige for at barn skal føle seg trygge, oppleve mestring og medbestemmelse. Barn skal få drive med idrett fordi de synes det er moro. Sammen med sine venner skaffer de seg gode erfaringer og lærdom som de vil ha glede av videre i livet.

Vi anbefaler alle klubbledere, frivillige og foreldre å lese NIFs brosjyre om idrettens barnerettigheter. Her er detaljene i rettighetene og gode råd om hvordan man best legger til rette for aktivitet for barn.

Triatlon er allsidighet. Hos oss kan barn få drive med flere ulike idretter og prøve seg innenfor en rekke aktiviteter. Både i vann og på land skal barna til enhver tid føle seg trygge og få oppleve at de har kontroll. De skal selv få velge hvilke aktiviteter de skal utføre, hvordan disse skal styres og hvor mye de har lyst til å konkurrere. Alle skal få være med uavhengig av foreldres økonomi eller engasjement.

Lek og moro i et trygt miljø skaper mestring, begeistring og fellesskap. Trygt miljø skapes i gode klubbmiljøer.

En god utviklingsplan

Alle som driver barneidrett bør sikre størst mulig variasjon og muligheter for stor bevegelseserfaring gjennom en god utviklingsplan. Her er stikkord fra NIF:

Opp til 6 år

Lek og varierende aktiviteter skal stimulere barnas utvikling og styrke de grunnleggende bevegelsene.

7 til 9 år

Gode muligheter til å utforske og øve på ulike fysiske aktiviteter eller idrettsøvelser med forskjellige bevegelsesmønstre, slik at de får bred bevegelseserfaring.

10-12 år

Idretten skal preges av varierte aktiviteter, høyt aktivitetsnivå som gir gode basisferdigheter. Fordypning i en eller noen idretter kan sikre et godt teknikkgrunnlag for senere utvikling.

Bestemmelser om barneidrett

Bestemmelsene omhandler konkurranser i barneidretten. De setter blant annet rammer for hvor langt barn kan reise til konkurranser, for å redusere tid og kostnader for reise til og fra aktivitet.

Alle idrettslag, alle arrangører må følge disse reglene for idrettsaktivitet for barn opp til 12 år. Det er viktig å ikke presse barn ut i konkurranser de selv ikke ønske å delta på.

Dette er reglene

1. Barneidrett er idrettsaktiviteter for barn til og med det året de fyller 12 år.

2. Bestemmelser om barneidrett regulerer konkurranser i barneidretten. En av intensjonene er å redusere tid og kostnader brukt på reise til/fra aktivitet. Idrettslag oppfordres derfor til å følge de samme prinsippene for trening og andre aktiviteter i barneidretten.

3. For konkurranser i barneidretten gjelder følgende:

a) Barn kan delta i lokale konkurranser og idrettsarrangementer fra det året de fyller 6 år og først og fremst i egen klubb.

b) Barn kan delta i regionale konkurranser og idrettsarrangementer fra det året de fyller 9 år.

c) Barn kan fra det året de fyller 11 år delta i åpne konkurranser og idrettsarrangementer i Norge, Norden og Barentsregionen.

d) Barn fra nordiske land og Barentsregionen kan fra det året de fyller 11 år delta på konkurranser og i idrettsarrangementer i Norge.

e) Det kan benyttes resultatlister, tabeller og rangeringer i konkurranser for barn fra det året de fyller 11 år, dersom dette er formålstjenlig.

f) Barn til og med det året det fyller 12 år kan ikke delta i mesterskap som NM, EM, VM og tilsvarende.

g) Alle barn skal få premie i et idrettsarrangement dersom premiering skjer.

4. Idrettslag som organiserer barneidrett skal oppnevne en person (tillitsvalgt eller ansatt) som er ansvarlig for barneidretten. Se utdypning om barneidrettsansvarlig her.

5. Et særforbund kan gi egne regler som utdyper bestemmelsen innenfor rammen av sin idretts egenart, herunder definere lokale og regionale konkurranser i 3 a) og b) og i særlige tilfeller gjøre tilpasninger i aldersgrensen og geografi i 3 c) og d). Reglene skal godkjennes av Idrettsstyret eller den Idrettsstyret gir fullmakt.

6. Særforbund plikter å innta sanksjonsbestemmelser for brudd på barneidrettsbestemmelsene i eget kamp- og konkurransereglement, herunder hjemmel til å ilegge bøter til idrettslag og til å frata utøvere retten til å delta i konkurranser. Sanksjonene skal være i samsvar med NIFs lov § 11-2. Ved gjentatte eller alvorlige brudd på bestemmelsene, skal saken anmeldes til NIFs domsutvalg.

Konkurranseregler for barn

Målet med dette konkurranseregelverket er å skape et bedre arrangementstilbud for barn og ungdom i norsk triatlon.