Rekruttlandslag etablert

Vi har nå etablert et rekruttlandslag. Dette er et langsiktig prosjekt som vi har fått støtte fra Olympiatoppen for, og som varer fram til 2026.

Formål

Norges Triatlonforbund skal jobbe tettere med gode, unge utøvere slik at flere får muligheten til å kjempe seg inn på landslaget. Som en del av dette vil vi jobbe aktivt med trenerutvikling i klubber. Geografisk spredning er et mål.

Uttaksprosess

En mentorgruppe med trenere har blitt etablert. Disse var sentrale i prosessen med uttak, og vi har har hatt god dialog med dem gjennom prosessen. Vi har sett på testtider, resultater og annen informasjon. I tillegg har vi intervjuet utøvere for å avklare motivasjon, fokus og drivkraft.

Arbeid med laget

De uttatte utøverne skal få best mulig oppfølging i klubb. Trenerutvikling og kompetanseoverføring fra landslaget blir en viktig del. Rekruttene vil bli tett fulgt opp av sine trenere. Trenerne vil fortsette å jobbe med andre utøvere i klubben, slik at kompetanseutviklingen vil kunne komme hele klubben til gode. Der trener ikke er på plass, vil utøvere få direkte oppfølging av Sondre.

I tillegg til klubbtrening, vil rekruttene samles på felles arenaer som samlinger og konkurranser, deriblant norgescup. Samlinger vil i stor grad gjennomføres i Oslo, med bistand fra Olympiatoppen og BSV Triatlon (Bærumssvømmerne).

Ansvarlig

Sondre Solheim er sportssjef for denne satsingen. Sondre er ansatt i Bærumssvømmerne, men er utleid til oss på deltid for å skape suksess av prosjektet.

Utøvere

Hamar IL

Tyra Bardal

Trondheim Triatlonklubb

Vi gratulerer alle med uttaket og ønsker lykke til med sesongen!