Hva skal til for å komme på landslaget?

Norges Triatlonforbund har definert ulike landslag basert på hvilket nivå i karrieren utøverne befinner seg i. For senior/elite har vi for 2020-sesongen definert to satsingsgrupper: OL-gruppa og worldcupgruppa. Noen samlinger er felles for alle på landslaget, og da har alle det gøy sammen.

OL-laget

Hvem: Dette laget er for våre beste seniorutøvere og de vi til enhver tid jobber med fram mot og evt. Er kvalifisert til neste OL. Det må være reelle muligheter for å kvalifisere seg til OL for å være på dette laget.

Poengkrav: Topp 80 på World Ranking eller innenfor kvotekvalifisering til OL (når den starter).

Tidskrav: Maks 3 % etter vinner på WTS løp (4 % for damer) og 1% etter vinner på WC Løp.

Utøvere tas ut etter en individuell vurdering basert på internasjonale resultater. Krav til ranking og tidskrav må oppnås, men er ingen garanti for uttak, da det er internasjonale resultater i gjeldende sesong som vektes høyest.

Oppfølgning: Utøverne får tett oppfølgning av egen trener. De deltar på forbundets treningsleire inkludert høydeleire. De får tett oppfølgning på testing og egen oppfølgning ved behov av vår sportscientist. Disse utøverne får også tett oppfølgning av Olympiatoppen etter individuelle planer.

Worldcuplaget

Hvem: Dette laget er for seniorutøvere og unge utøvere som er på vei opp (typisk første-års seniorer) og i god utvikling, men som ikke er gode nok til å kvalifisere seg til OL.

Poengkrav: Fra topp 80 på World Ranking

Tidskrav: Maks 3% etter vinner på WC Løp og 2% på EC løp.

Utøvere tas ut etter en individuell vurdering basert på internasjonale resultater. Krav til ranking og tidskrav må oppnås, men er ingen garanti for uttak, da det er internasjonale resultater som vektes høyest.

For yngre utøvere i U23 klassen som pga. av diverse årsaker ikke har oppnådd gode nok internasjonale resultater til å bli vurdert gjennom ovenstående kriterier, er det mulig å bli tatt opp av landslaget gjennom tester i regi av forbundet eller ved andre godkjente konkurranser/tester hvor man kan dokumentere tider innenfor en bestemt periode (se lengre nede). Kravet er basert på følgende tider:

800 m svømming 5000 m løping Totaltid
Kvinner 10:00 18:20 28:20
Menn 09:10 15:30 24:40

Oppfølgning: Utøverne får tett oppfølgning av egen trener. De vil være med på våre fleste treningsleire etter avtale og økonomi.

Juniorlandslag

Krav: Uttak basert på internasjonale resultater eller tidskrav på 800 m svømming og 5000 m løping.

Unge utøvere som ikke er på landslaget klare tidskravene for å bli tatt ut, men det er ingen garanti for uttak, da det også gjøres en individuell vurdering. Utøvere som allerede er på landslaget tas ut til videre satsing basert på individuell vurdering etter resultater i internasjonale konkurranser i sesongen som har gått. Oppnådde tidskrav på tester er ikke et absolutt krav for disse.

800 m svømming 5000 m løping Total tid
Jenter 16 år (f. 2003) 10:50 19:00 29:50
Jenter 17 år 10:40 18:50 29:30
Jenter 18 år 10:30 18:40 29:10
Jenter 19 år 10:20 18:30 28:50
Gutter 16 år 09:50 16:30 26:20
Gutter 17 år 09:40 16:20 26:00
Gutter 18 år 09:30 16:10 25:40
Gutter 19 år 09:20 15:50 25:10

NB! Fra 1. april 2020 så vil tidskravene justeres litt nedover for guttene og vil gjelde for uttak til 2021.

Tidskrav:

Tidskrav kan oppnås på forbundets test samlinger eller på approberte svømmestevner, offisielle friidrettstevner (bane) eller løpskonkurranser som er kontrollmålt (av løpsorganisasjonen Kondis eller tilsvarende). Det er fortløpende uttak til landslag underveis i sesongen, men med siste frist for å komme med på årets landslag er satt til 1. april 2020.

Oppfølgning: Utøvere født i 2001 og 2002 får oppfølgning av en egen landslagstrener. Denne oppfølgningen skal skje i samarbeid med klubbene. Yngre utøvere (født 2003 og 2004) skal følges opp i klubb av klubbens trenere etter nærmere avtale. En av forbundets trenere vil fungere som mentor for denne treneren og også følge med på gjennomført trening.

Landslagene 2020

Presentasjon av landslagsmedlemmene for 2020.