Hvilke krav til sykkelvaktkompetanse gjelder og hvilke muligheter for opplæring finnes i dag?

Nye regler for sykkelvakter har ført til en del usikkerhet og rykter omkring hvor mange vakter det er behov for, og hvor mye opplæring som skal til for at vakter skal kunne godkjennes. Vi samler her nyttig informasjon for alle som skal ta del i triatlon- og duatlonkonkurranser på vei.

Trening og treningskonkurranser på vei

Lov om sykkelritt på vei trådte i kraft 1/1-18 noe som innebærer krav til løypevakter der hvor det arrangeres konkurranser på offentlig vei. Vi gjør oppmerksom på at det er ikke bare konkurranser som omfattes av denne loven, men også treningskonkurranser hvor det er en organisert aktivitet med tidtaking. Disse treningene har også krav til å innrette seg etter den nye loven. Det betyr at det må søkes om og det vil bli stilt krav til løypevakter under avviklingen.

Vi anbefaler imidlertid klubber og arrangører å ta kontakt og etablere dialog med lokale politimyndighet om avvikling av treningskonkurranser. Lokale forhold kan gjøre at det ikke er nødvendig med omfattende bruk av løypevakter, men at god skilting kan være tilstrekkelig. En uttalelse og råd fra politiet kan være fornuftig å innhente.
Vanlig trening uten tidtaking er ikke omfattet av loven. Da er det vegtrafikkloven som gjelder, noe vi er vant til når vi er ute å trener på landevei.

Forskrift om sykkelritt på veg

Den nye forskriften gjelder nå. Forskriften stiller krav til at løypevakter på sykkelritt innehar riktig kompetanse. Det inkluderer selvfølgelig syklingen i triatlon, så lenge syklingen skjer på vei som ikke er stengt for vanlig trafikk. Det finnes tre ulike kategorier løypevakter:

Løypevakter: Person med trafikalt grunnkurs og opplæring, eller person over 18 år med opplæring. Løypevakter har i oppgave å yte service og gi informasjon til rittdeltakere og publikum. Har man en god skiltplan vil som regel drøyt halvparten av vaktene i en konkurranse være løypevakter.

Stasjonære vakter: Person over 18 år med opplæring og kompetansebevis for trafikkregulering, jf. § 7. Med en god skiltplan, vil i underkant av halvparten av vaktene i en konkurranse være stasjonære.

Mobile vakter: Person over 25 år med opplæring og kompetansebevis for trafikkregulering og bruk av motorsykkel i forbindelse med avvikling av sykkelritt, jf. § 7. Mobil vakt har bare anledning til å regulere trafikk når de står i ro. Vi regner med at behovet for mobile vakter er opp til 10 % av vaktstyrken. Antallet vil avhenge av hvor mange stasjonære vakter som er satt opp for konkurransen.

Mens løypevaktkurset er enkelt gjennomførbart ila en kveld, er det større krav til kompetanse for stasjonære vakter og mobile vakter. Nedenfor finner du informasjon rundt våre kurs for de ulike kategoriene.

Arrangere kurs

Når e-læringskurset er fullført må man registrere seg som arrangør av kurs.   NB! Vegvesenet krever innmeldelse av kurs Del 2 og arrangører må senest 2 uker før kursdato for Del 2 melde inn kurset til oss. 

Følgende informasjon sendes til frank.pedersen@triathlon.no.

– Arrangørklubb
– Navn på kursholder
– Dato for kurs
– Klokkeslett
– Sted (adresse)
– Maks antall deltagere

Kurset vil bli registrert på Idrettskurs.no og deltagere må deretter melde seg på til kurset via denne nettsiden. NTF har egne kursholdere som kommer å gjennomfører kursets Del 2.
Det er en forutsetning at 1. del er gjennomført på nett før man får delta på 2. del. Kursholder vil etterspørre bevis for at du har gjennomført del 1. I nettkurset kan en skrive ut kursbeviset eller vis til bestått del 1 via mobil. Dette finner man på sin side i Min Idrett.

Opplæringstilbud

Kurs for løypevakter

Varighet: 2 timer klasseromskurs/E-læring
Kurset er gratis.

Link til vårt E-læringskurs

Kurs for stasjonære vakter

Varighet: 9,5 timer (5,5 t teori på E-læring, etterfulgt av 4 t praksis i klasseromskurs. Deler av klasseromskurset foregår utendørs.)

Link til vårt E-læringskurs del 1 

Kurs for mobile vakter

Varighet: 6,5 t (1,5 t teori/5 t praksis). Man må ha tatt stasjonærvaktkurs med eksamen før man tar mobilt vaktkurs.
Les mer om innholdet i kurset HER

Ønsker dere å arrangere kurs, ta kontakt med Frank Pedersen i  forkant.

Hjelp til dere som tar elæringskurset for stasjonær vakt

Samtykket om lagring av personinformasjon må hukes av først før en får tilgang til leksjonene i nettkurset. Kurset består av 7 leksjoner hvor 5 tas på nett og 2 inngår i den fysiske samlingen. Hver leksjon i e-læringskurset må gjennomgås nøye slik at en er best mulig forberedt til den teoretiske prøven. Hittil er det flere som har vært alt for kjappe med å ta del 1 og har derfor ikke bestått prøven etter del 2.

Godkjenning og kompetansebevis

Teoriprøven

Etter at 2. del av Stasjonært vaktkurs er gjennomført, må du avlegge en prøve for å bli godkjent vakt. Prøven består av 15 flervalgs-spørsmål. Maksimalt 2 feil gir bestått prøve. Prøven baseres hovedsakelig på den informasjonen som ligger i Stasjonært vaktkurs del 1. Det vil være lite repetisjon på del 2. Bruk derfor god tid til å tilegne deg stoffet som kreves for å bestå prøven. Under prøven kan man bruke Vegtrafikkloven og Forskrift om sykkelritt på veg som hjelpemidler.

Hva om jeg stryker?

Kursholder er pliktig til å oppgi resultatet av prøven innen en uke etter gjennomføring. Noen kursholdere kan også rette prøven på stedet. Om du har fått 3 feil eller mer er ikke kurset godkjent. Du vil da kunne få mulighet (etter avtale med kursholder eller NCF) til å ta prøven på nytt etter minst 7 dager. Om kursholder ikke har mulighet for å være sensor for deg under ny prøve, kan Beate Stenberg på NCF finne et ledig kurs hvor du kan komme for å avlegge ny prøve sammen med en annen klasse.

Kompetansebevis

Det er NCF/NTF som utesteder kompetansebevis for Stasjonære vakter. Vi kommer til å sende lister over alle godkjente vakter til EQ Timing hvor hver enkelt deltager kan hente sin lisens på «Min Side» (likt som på helårslisensen).  I EQ Timing vil det opprettes arrangement (grupper), så her vil listene ligge klubbvis over godkjente vakter. Når du har funnet beviset ditt, laster du opp et bilde fra din PC som skal vises på kompetansebeviset. Når det er gjort, kan du enten kjøpe et plastkort som blir tilsendt i posten eller skrive det ut selv. Om du skriver det ut, så må det lamineres! Statens Vegvesen godkjenner ikke et kompetansebevis som ligger i lomma under tjeneste som stasjonær vakt. Klipp ut, laminer og heng det rundt halsen.

Sykkelvakter

Kurs for Stasjonære vakter er et todelt kurs som består av en e-læringsdel og en fysisk samling. Første delen av kurset ble lansert på ekurs.nif.no den 9.mars 2018 og kursmateriell for del 2 (samling) er sendt ut til de klubber som har me …

LES MER
  • Ragde Eiendom
  • Trimtex
  • Surpas - the future of triathlon
  • Apollo Sports
  • Scandic
  • Kongsberggruppen
  • DNV